Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

«Τώρα που γυρίζει» στο θέατρο Faust


Γράφει η Μιρέλα Σταυρινού


“Life in the movie business is like the beginning of a new love affair: it's full of surprises, and you're constantly getting fucked.”
― David Mamet, Speed-The-Plow

Εκεί κοντά στις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, πρωτογνώρισα τον πολυχώρο Faust, κοντά στην πλατεία Αγίας Ειρήνης.

Ομολογώ ότι δύσκολα πλέον ενθουσιάζομαι από χώρους ψυχαγωγίας, αλλά η περίπτωση του Faust είναι μοναδική και εντελώς διαφορετική από οτιδήποτε μπορεί να έχετε επισκεφτεί τα τελευταία χρόνια.

Χώρος ρετρό που σε μεταφέρει άκρως επιτυχημένα στην εποχή των καμπαρέ, με διάκοσμο κατάλληλο, αλλά και πετυχημένη ένδυση του προσωπικού, το «ταξίδι» ξεκινά με το που θα διαβείς την κεντρική πύλη…

Σε ένα από τα επίπεδα του πολυχώρου, παρακολουθήσαμε μια συμπαθητική παράσταση που δεν είναι μεν αριστούργημα, αλλά είναι προσεγμένη σε πολλά επίπεδα και σε κάνει να περνάς ένα όμορφο βράδυ.

«Τώρα που γυρίζει» ή αλλιώς «Speed the plow» του βραβευμένου με Πούλιτζερ Αμερικανού συγγραφέα σεναρίων και θεατρικών έργων, παραγωγού και σκηνοθέτη Ντέιβιντ Μάμετ. Γραμμένο το 1988, κάθε μέρα που περνά γίνεται και πιο επίκαιρο. Αποτελείται από 3 μεγάλες σκηνές, γεμάτες διαλόγους που όμως δεν σε κάνουν να βαρεθείς ούτε δευτερόλεπτο.

Όλα ξεκινούν στο γραφείο του μέγα και τρανού Χολυγουντιανού εκτελεστή παραγωγής Μπόμπι Γκουντ (Αλέκος Συσσοβίτης που ξεχωρίζει με την ζωηρή ερμηνεία του), διεφθαρμένος που έχει φιλήσει κατουρημένες ποδιές για να ανέλθει, μεσήλικας, κυνικός, τα έχει δει και ζήσει όλα και ψάχνει μόνο για ταινίες εύπεπτες που τέρπουν το μυαλό του μέσου αποβλακωμένου Αμερικάνου. Γιατί ξέρει ότι μόνο αυτές θα γεμίσουν ασφυκτικά το πορτοφόλι του.

Δέχεται λοιπόν την επίσκεψη του φίλου του (που περισσότερο παραπέμπει σε τσιράκι του) Τσάρλι (πολύ καλός και ταιριαστός στο ρόλο ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης). Βοηθός παραγωγής στα πρώτα του βήματα, του φέρνει ένα mainstream βλακοσενάριο ταινίας που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «περιπέτεια»… με έναν όμως πρωταγωνιστή πολύ περιζήτητο που και μόνο η παρουσία του στο έργο αρκεί για να σπάσουν τα ταμεία.

Ο Μπόμπυ ενθουσιάζεται όπως ο θείος Σκρουτζ όταν έκανε βουτιές στις λίρες του και πείθεται να καλέσει το αφεντικό του για να κλείσουν ραντεβού και να το κουβεντιάσουν το συντομότερο δυνατό. Το αφεντικό όμως λείπει σε ταξίδι και θα επιστρέψει την επομένη.
Ο χρόνος που μεσολαβεί είναι αρκετός για να αλλάξουν πολλά και ο ρόλος που θα παίξει η φαινομενικά αθώα και αδιάφορη γραμματέας του Μπόμπι θα είναι καταλυτικός. Γραμματέας Κάρεν η όμορφη Ευτυχία Γιακουμή. 
Αρκετά καλή, με υποκριτική που θυμίζει όμως έντονα τις τηλεοπτικές της ερμηνείες.

Στόχος του Μπομπ; Να ρίξει την Κάρεν στο κρεβάτι. Γι’ αυτό της δίνει να διαβάσει ένα κουλτουριάρικο φιλοσοφικό βιβλίο που έφτασε στο γραφείο του από έναν συγγραφέα. Η Κάρεν λαμβάνει τον ρόλο της σοβαρά και τελειώνει το βιβλίο εν μία νυκτί. Κατενθουσιασμένη και ισχυριζόμενη ότι της άλλαξε τη ζωή, συναντιέται με τον Μπόμπι και καταφέρνει να τον πείσει ότι πρέπει να κάνει μια στροφή στην καριέρα του… για να σώσει την Ψυχή του!

KAREN: You asked me to read the book. I read the book. Do you know what it says? It says that you were put here to make stories people need to see. To make them less afraid. It says in spite of our transgressions - that we could do something. Which would bring us alive. So that we needn't feel ashamed.


Ποια η σχέση του Χόλιγουντ με την τέχνη;

Ποια η σχέση των παραγωγών με τους καλλιτέχνες;

Γίνεται άραγε να αλλάξει κανείς χαρακτήρα και δρόμο στη ζωή μόνο και μόνο επειδή η Τέχνη τον αφύπνισε; Ή μήπως «τον Αράπη κι αν τον πλένεις…»

Μετάφραση πετυχημένη. Σκηνικό λιτό και άκρως λειτουργικό, κοστούμια εμπνευσμένα, ενδιαφέρον το σκηνοθετικό εύρημα των τριών σκηνών που μοιάζουν με γύρους του μποξ…

Δείτε το. Ειδικά όσοι από εσάς ασχολείστε με τον χώρο του θεάματος. Το έργο ως κείμενο αποτελεί τροφή για σκέψη. Και η εδώ παρουσίαση στο Faust είναι μια καλή δουλειά.

Διαβάστε και λίγα λόγια από το δελτίο τύπου:

Ο Αλέκος Συσσοβίτης, ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης
και η Ευτυχία Γιακουμή
αναζητούν φέτος το χειμώνα στο FAUST
τη συνταγή της επιτυχίας
στο έργο «Τώρα που Γυρίζει» του Ντέιβιντ Μάμετ

Δύο μεγαλοπαραγωγοί του Χόλιγουντ στην αναζήτηση της «τέλειας» ταινίας. Μια γυναίκα στο επίκεντρο των αποφάσεων, της διαμάχης, του ρινγκ…

Με την μαύρη κωμωδία Τώρα που Γυρίζει (Speed the plow)του Ντέιβιντ Μάμετ, ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους αμερικάνους συγγραφείς, θα ξεκινήσει αυτόν τον Οκτώβριο τη θεατρική του σεζόν το FAUST. Τη μετάφραση του έργου έχει κάνει ο Αντώνης Πέρης και τη σκηνοθεσία ο Γιάννης Μόσχος. Τους τρεις χαρακτήρες του έργου ενσαρκώνουν οι Αλέκος Συσσοβίτης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης και Ευτυχία Γιακουμή.

Ο Αλέκος Συσσοβίτης υποδύεται τον επιτυχημένο παραγωγό που μόλις έχει αναλάβει τη θέση του Διευθυντή Παραγωγής σε ένα από τα μεγαλύτερα Στούντιο του Χόλιγουντ. Ο επί σειρά ετών φίλος του και στενός συνεργάτης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, έχει έτοιμη την πρόταση προς τον νέο Διευθυντή: Μια συμφωνία συνεργασίας με έναν από τους πιο γνωστούς σταρ του Χόλιγουντ για έναν εξασφαλισμένο εμπορικό θρίαμβο. Τώρα είναι η ευκαιρία και των δύο να γεμίσουν με «ωραία, γεμάτα, χορταστικά τσουβάλια λεφτά», όπως περιγράφει γλαφυρά ο ήρωας του Μάμετ. Τώρα που γυρίζει και για τους δύο μια προσωρινή γραμματέας (Ευτυχία Γιακουμή) έρχεται να θέσει εν αμφιβόλω τα σχέδια τους. Η φρεσκάδα και ο ενθουσιασμός της κοπέλας γοητεύουν τον Διευθυντή και του υπενθυμίζουν τα δικά του χρόνια της αθωότητας. Μήπως τώρα είναι η δική του ευκαιρία να προτείνει στον κόσμο ένα ποιοτικό έργο; Μια θέση ισχύος άλλωστε, δεν αποτελεί ταυτόχρονα και μια θέση ευθύνης; Σθεναρός αντίπαλος στα σχέδιά του θα σταθεί ο φίλος του. Μπορεί κανείς να ανατρέψει το σύστημα που τον έχει αναδείξει; Υπάρχει επιτυχία χωρίς κέρδος; Ευτυχία χωρίς χρήμα;

Μια κωμική σύγκρουση ανάμεσα στα πιστεύω και στην πλεονεξία μας. Ένα ειρωνικό σχόλιο για το κυνήγι της επιτυχίας και την αγωνιώδη προσπάθειά μας να ξεχωρίσουμε. Μια λεπτή κριτική γύρω από τα πραγματικά κίνητρα μας, τις αμφιταλαντεύσεις μας και την τυχαιότητα των αποφάσεών μας.

«Τώρα που Γυρίζει», του Ντέιβιντ Μάμετ

Διανομή:
Αλέκος Συσσοβίτης
Αλέξανδρος Μπουρδούμης
Ευτυχία Γιακουμή

Συντελεστές
Μετάφραση: Αντώνης Πέρης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Σκηνικά/Κοστούμια: Λίνα Μότσιου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Τζούλια Διαμαντοπούλου
Βοηθός ενδυματολόγου: Αλεξάνδρα Γιαννακανδροπούλου

Από τις 11 Οκτωβρίου και κάθε Τετάρτη έως Κυριακή στο FAUST.

Ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη – Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο στις 9μμ
Κυριακή στις 8μμ

Τιμές Εισιτηρίων:
Κανονικό : 14 ευρώ
Μειωμένο : 10 ευρώ

Πληροφορίες – Κρατήσεις:
Στο FAUST
(Καλαμιώτου 11 -  τηλ. 2103234095 – www.faust.gr – info@faust.gr)

και στο www.viva.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: