Γράφει η Μιρέλα Σταυρινού
Λατρεύω τον χορό – τόσο ως Τέχνη όσο και ως ψυχαγωγία, αλλά και ως ψυχοθεραπεία… Μαζί με τη Μουσική, είναι από τις δραστηριότητες που μας ομορφαίνουν τη ζωή και τη μισητή ρουτίνα.
Δεν είναι τυχαίο που τα περισσότερα
- και τα πιο ευτυχισμένα συνήθως – μωρά
πρώτα χορεύουν καθιστά και μετέπειτα μαθαίνουν να περπατούν. Ίσως συμβαίνει
επειδή είναι ανθρώπινη ανάγκη πρωταρχική.
Το σώμα που χορεύει ωραία είναι από
μόνο του Έργο Τέχνης που λέει μια ιστορία. Είτε Έρωτα, είτε πόνου, είτε πάλης
να φτάσει στη λύτρωση.
Ο κορυφαίος Israel Galvan διαπρέπει
στο φλαμένγκο, έναν χορό που κάνει το σώμα να μοιάζει με φλόγα.
Πριν από 6 χρόνια, είχε έρθει για
πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση “Arena”.
Τώρα επιστρέφει, αυτή τη φορά στη
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, από τις 23 έως τις 27 Απριλίου, με ένα βαθιά
πολιτικό όσο και ανθρωποκεντρικό έργο. Το “Lo Real” καταπιάνεται με το διωγμό
και την εξολόθρευση των τσιγγάνων, κατά τις δεκαετίες του ’30 και του ’40, από
τα φασιστικά καθεστώτα εκείνης της περιόδου.
Διαβάστε
λίγες λεπτομέρειες…
O διάσημος Ισπανός χορευτής και
χορογράφος Ισραέλ Γκαλβάν χορεύει το «αδύνατο», δυναμιτίζοντας τη σκηνή.
Κάποτε, ο Γάλλος φιλόσοφος Georges
Didi-Huberman είπε στον διάσημο Ισπανό χορευτή: «Ισραέλ, το να χορεύεις την
πραγματικότητα είναι συνώνυμο του να χορεύεις το αδύνατο». Κι αυτό ακριβώς
αποπειράται να κάνει σε αυτή την
παράσταση ο Ισραέλ Γκαλβάν. Επινοεί μια νέα χορογραφική γλώσσα φλαμένκο, ώστε
να προσεγγίσει εκφραστικά το δύσκολο θέμα του διωγμού των Ρομά κατά τις
δεκαετίες του ’30 και του ’40 από τα φασιστικά καθεστώτα εκείνης της περιόδου.
Πώς να εκφράσει κανείς με το σώμα τα
βασανιστήρια, τον πόνο, την περηφάνια, το ελεύθερο πνεύμα; Ο Γκαλβάν το
επιχειρεί και κερδίζει το στοίχημα. Συνεργοί του σε αυτό το εγχείρημα είναι δύο
εξαιρετικές χορεύτριες (Μπελέν Μάγια και Ισαμπέλ Μπαγιόν), έμπειροι μουσικοί,
τραγουδιστές, μια μπάντα, ηθοποιοί και χορευτές. Η παράσταση είναι γεμάτη
δυνατές στιγμές –όπως ο συγκλονιστικός χορός της Μάγια, παγιδευμένης στις
χορδές ενός ξεχαρβαλωμένου πιάνου που παραπέμπουν στα συρματοπλέγματα των
στρατοπέδων συγκέντρωσης– και ενσαρκώνει τον πόνο και το πάθος για την
ελευθερία με τέτοιο τρόπο, που είναι αδύνατον να μην κάνει σαφές το μήνυμα κατά
του ρατσισμού. Το Lo Real-Le Réel-The
Real είναι μια παράσταση γεμάτη τραγικές μνήμες, που εγείρουν δύναμη και
πάθος για ζωή και δικαιοσύνη.
Καλλιτεχνική διεύθυνση, Μουσική
& Δραματουργική επιμέλεια: Pedro G.
Romero
Διεύθυνση σκηνής & Δραματουργική
επιμέλεια: Txiki Berraondo
Μουσική διεύθυνση: Juan Jiménez Alba
Πρωτότυπη μουσική: Juan Gómez "Chicuelo"
Βοηθός διευθυντή σκηνής: Balbi Parra
Σχεδιασμός Φωτισμών: Rubén Camacho
Σχεδιασμός και κατασκευή σκηνικών
αντικειμένων: Pablo Pujol και Pepe Barea
Ήχος: Pedro León και Eloy Sansón
Επιμέλεια κοστουμιών: Soledad Molina
Τεχνικός συντονισμός: Pablo Pujol
Βοηθός χορού: Marco de Ana
Παραγωγή: Amapola López (A Negro Producciones)
Εκτέλεση παραγωγής: A Negro
Producciones / Chema Blanco and Cisco Casado
Film:
Canta Gitano (1982), Tony Gatlif
Χορός: Israel Galván, Belén Maya και Isabel Bayón
Τραγουδιστές: Tomás de Perrate και David Lagos
Κιθάρα: Juan Gómez “Chicuelo”
Σαξόφωνο: Juan Jiménez Alba
Πιάνο: Alejandro Rojas Marcos
Κρουστά: Antonio Moreno
Βιολί και χορός:
Eloisa Cantón
Χορός, τραγούδι και “jaleos”: Caracafé, Bobote και Uchi
Μπάντα Εβραίων και Τσιγγάνων: Sistema Tango
Ηθοποιοί: Pablo Pujol και Pepe Barea
-
Ο Γκαλβάν θέτει επί σκηνής τα ερωτήματα που γεννά η αντίφαση ανάμεσα
στην έλξη που ασκούσαν στα φασιστικά κινήματα η μουσική και ο χορός της φυλής
του και στην απώθηση για την ίδια τη φυλή, που οδήγησε στο ολοκαύτωμά της. Χρησιμοποιεί
ιστορικό υλικό που εκφράζει αυτή την αντίφαση, όπως για παράδειγμα την ταινία Tiefland (Κάτω Χώρες, 1943) της
περίφημης Γερμανίδας κινηματογραφίστριας Leni Riefenstahl, που είναι βασισμένη
στο θεατρικό έργο του Angel Guimerá, Terra
baixa. Σε αυτήν, η ίδια εμφανίζεται ως χορεύτρια του φλαμένκο, ενώ
χρησιμοποιεί ως κομπάρσους τσιγγάνους από κάποιο κοντινό στρατόπεδο
συγκέντρωσης, οι οποίοι μετά το γύρισμα επέστρεψαν στο στρατόπεδο για να
εξολοθρευτούν από τους Ναζί.
•
Μετά τις παραστάσεις Arena
(2004) και La edad de oro (2005) του
απονεμήθηκε το Εθνικό Βραβείο Χορού της Ισπανίας «για την ικανότητά του να
παράγει νέες δημιουργίες στην τέχνη του φλαμένκο, χωρίς να ξεχνά τις
πραγματικές ρίζες του που το έχουν διατηρήσει μέχρι σήμερα και το έχουν κάνει
ένα παγκόσμια αναγνωρίσιμο είδος». Υπήρξε ο πρώτος Ισπανός που συνδέθηκε ως
φιλοξενούμενος καλλιτέχνης με το Théâtre de la Ville στο Παρίσι. Το 2012 του
απονεμήθηκε το Bessie Award για την παράσταση La edad de oro, καθώς και το Χρυσό Μετάλλιο Καλών Τεχνών του
Υπουργικού Συμβουλίου της Ισπανίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου